Etusivu » Sähköauton latauspiste taloyhtiöön

Sähköauton latauspiste taloyhtiöön

Sähköautojen yleistyminen tulevaisuudessa on kiistatonta. Suomen tavoitteena on, että kymmenen vuoden kuluttua sähkökäyttöisiä autoja olisi liikenteessä vähintään 250 000. Taloyhtiöiden kannattaa varautua sähköautojen yleistymiseen, ja investointi sähköautojen latausjärjestelmään on investointi tulevaisuuteen.

Sähkö-Satek tarjoaa sähköautojen latausjärjestelmän suunnittelusta ja asennuksesta ylläpitoon saakka. Tarjoamme taloyhtiöille sähköautojen latauslaitteet ja siihen tarvittavan järjestelmän, jotka täyttävät sähköturvallisuuteen liittyvät vaatimukset.

Sähköauton latauspiste taloyhtiöön käsittää Webasto Pure -latauslaitteen, jolla onnistuu sekä täyssähkö- että hybridiauton lataaminen. Latauspisteen voi asentaa esimerkiksi kiinteistön seinään tai parkkipaikan lämmityspistokkeisiin.

Kapasiteetti on kiinni pistokepaikkojen määrästä, ja se on arvioitavissa taloyhtiön todelliseen tarpeeseen. Latauspisteiden sähkö tulee taloyhtiön sähköverkosta. 

Latauspisteen asennus vaivattomasti ja turvallisesti

  1. Yhteydenoton jälkeen edustajamme tulee arvio- ja suunnittelukäynnille. Paikan päällä kartoitetaan vaihtoehdot ja suunnitellaan latausjärjestelmä. Olemassa olevat sähkötekniset valmiudet ja sähköjärjestelmän kapasiteetti selvitetään. 
  2. Annamme tarjouksen suunnittelukäynnin pohjalta.
  3. Hyväksytyn tarjouksen jälkeen asennamme latausjärjestelmän.
  4. Sähköauton latausjärjestelmä on saman tien käytössänne. Opastamme tarvittaessa laitteen käyttöön. 

Pyydä asiantuntijamme käymään:  050 564 1445

Sähköauton latauspiste taloyhtiöön – usein kysyttyä

1. Kuinka paljon järjestelmän asentaminen maksaa?

ärjestelmän asentamisen kustannukset riippuvat ennen kaikkea olemassa olevasta sähköinfrastruktuurista ja siitä, kuinka kattava järjestelmä taloyhtiölle on tarpeen. Tarkemman tarjouksen annamme maksuttomalla kartoitus- ja suunnittelukäynnillä.

Jos päätös latausjärjestelmän asentamisesta on taloyhtiön enemmistön, kustannukset jaetaan osakkaiden kesken. Kustannusten jakautumiseen vaikuttaa myös taloyhtiön yhtiöjärjestys. 

2. Kuka maksaa latauksen taloyhtiössä?

Eripuraa voi syntyä siitä, että naapurit katsovat enemmän sähköä kuluttavan sähköautoilijan ajavan ”heidän sähköllään”. Monet sähköautojen latauspisteet mittaavat kuitenkin käytettyä sähköä niin, että kustannukset kohdistetaan käyttäjille oikein käytetyn sähkön mukaan.

3.Monta auto voi ladata yhtäaikaa taloyhtiössä?

Se, kuinka monta autoa järjestelmällä voi ladata yhtä aikaa, riippuu latauspistokkeiden määrästä. Latauspistokkeiden määrään puolestaan vaikuttaa sähköjärjestelmän kapasiteetti, johon siihenkin on luonnollisesti mahdollista vaikuttaa.

4. Mitä, jos taloyhtiöllä tulee myöhemmin tarve kattavammalle latausjärjestelmälle?

Latausjärjestelmä kannattaa arvioida täyttämään lähitulevaisuuden tarpeen, joka on oletettavasti tämänhetkistä suurempi. Tarvittaessa kapasiteettia voi kuitenkin kasvattaa lisäämällä pistokkeiden määrää myöhemmin, mikäli sähköjärjestelmän kapasiteetti riittää.

5. Kauanko sähköauton lataus kestää?

Latauksen kesto riippuu muutamasta seikasta: auton mallista, auton sisäisestä laturista sekä siitä, onko kyseessä hybridi- vai täyssähköauto. Esim: 11 kWh:n kokoisen akun lataaminen Webasto Pure -latauslaitteella kestää pienimmällä teholla 3,6 tuntia ja suurimmalla teholla 0,5 tuntia.

6. Sopiiko Sähkö-Satekin latausjärjestelmä kaikkiin automalleihin?

Järjestelmä itsessään ei aseta rajoituksia automallien suhteen, ja latausjärjestelmällä voi ladata niin täyssähkö- kuin hybridiautoja. Pistoke on autokohtainen.

7. Voiko sähköautoa ladata esimerkiksi lämmitystolpasta?

Sähköautoja ei voi eikä kannata ladata esimerkiksi lämmityspistokkeista, koska silloin koko sähköjärjestelmä voi ylikuormittua. Sähköautojen lataamista lämmityspistokkeista eivät suosittele myöskään Kiinteistöliitto ja Isännöintiliitto. 

 

 

Avustus taloyhtiölle sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA avustaa taloyhtiöitä sähköautojen latausinfran rakentamisessa. Avustus on 35 % toteutuneista kustannuksista, ja se maksetaan takautuvasti.